Een (zo goed als) nieuwe fiets

In januari 2017 werd er een pakketje aan de deur afgeleverd. En wat voor een. Het was een Cannondale CAAD10 force Race edition 2015. Een fiets die ik voor een klein prijsje in een uitverkoop op de kop heb kunnen tikken in Nederland. Met deze fiets heb ik na twee jaar toch een 13.000km gereden. Op de wielen na een zeer goede fiets. De wielen zijn niks waard. Koop dus nooit FSA Energy wielen. Los daarvan heb ik veel plezier beleefd aan deze fiets. Als je mijn eerste blog gelezen hebt, weet je al wat voor avonturen ik er mee beleefd heb.

Echter merkte ik twee weken geleden dat er plots speling zat op de voorvork. Een teken dat het balhoofdstel (of in de volksmond “de kopserie”) kapot is. En dan weet je dat je dit best zo vlug mogelijk laat vervangen om schade aan het frame te voorkomen. Simpel gesteld wordt je voorvork vastgezet in het frame door de kopserie maar kan je deze natuurlijk nog draaien. Want altijd rechtdoor rijden is niet echt praktisch.

Twee dagen later stond de fiets al bij de fietsenmaker. Hij deed eerst eens een check-up van de volledige fiets en kwam al vlug tot de conclusie dat naast de kopserie de kabels ook dienden vervangen te worden. Hij merkte ook op dat mijn stuur zeer hoog stond met een lange stuurpen. Dit is inderdaad zo. Ik heb me vorig jaar laten opmeten en het bleek dat ik zeer diep en kort zat. Wat deels mijn klachten in de onderrug en nek kon verklaren. Daarom is het stuur hoger en verder gezet. Esthetisch was dit niet meer maar comfort gaat voor. Echter verklaarde dit waarom mijn kopserie al zo vlug kapot is gegaan. Er zit een grote hefboom op die kopserie waardoor deze rapper kapot is gegaan volgens de FM (fietsenmaker). En dus ook een reden om te geloven dat dit een zwak punt zal blijven. Maar geen probleem, de FM zou kijken om eventueel wat versterkingsringen (of iets dergelijks) aan te brengen zodat het frame op een dag niet plots buigt of barst.

Flash Forward naar twee dagen later. Ik krijg een sms met de vraag of ik even wil langskomen bij de FM. Hij heeft enkele dingen te bespreken. Nu, ik weet niet hoe iemand anders zich daar bij voelt maar ik ga dan automatisch uit van het ergste en vrees dat het me zeer, zeer veel geld zal kosten.

Wat was er aan de hand? Wel, de FM had alles een nagemeten en bekeken en hij had nog een nieuw frame staan die volgens zijn metingen beter zou passen. Ik zou iets hoger en dichter zitten en dus iets comfortabeler rijden. Maar het stuur zou niet ver omhoog staan en niet met een zeer lange stuurpen. Dus estethisch zou het er ook beter uit zien. De FM had natuurlijk makkelijk praten maar enkel de zon komt op voor niets. Geen zorgen, zei de FM, jouw frame is nog in perfecte staat en kan ik zeker nog doorverkopen. Ik wil die gerust overkopen. We bepraken nog even de opties en ik vroeg hem of hij dan ook geen prijs wou maken voor de groep (Sram Force) ook over te kopen en op het nieuwe frame ook niet direct een nieuwe groep te steken. De FM ging prijs maken en ik mocht de dag nadien terugkeren om de prijzen tussen een complete herstelling van de oude te vergelijken met de opbouw van een (quasi) nieuwe. De wielen, het stuur en het zadel zouden overgenomen worden.

De dag nadien kwam ik terug. De oude herstellen zou, met werkuren, tegen de 300€ uitkomen. Het nieuwe kader uitrusten met een Shimano 105 11sp groep, zou me, inclusief overname oude kader en groep, op 450€ uitkomen. Daar hoefde ik eigenlijk niet lang over na te denken. Eerst en vooral wist ik de nieuwprijs al van het kader, die op 699€ ligt. En de prijs van een Shimano 105 11sp ligt ook rond dat getal. Verder hadden de trapas, de kettingbladen vooraan en de remmen ook al 13.000km afgegd. Als ik dit jaar de gehoopte kilometers haal, is de kans zeer groot dat op zijn minst de kettingbladen moeten vervangen worden. En alles nieuw wil zeggen dat ik in principe op de ketting, cassette en misschien de remblokjes na, geen onderhoudskosten meer zal hebben aan de fiets.

De keuze viel dus vrij snel. Enigste vraag die ik nog had was om vooraan een combinatie van 50-36 te monteren. Ik reed voordien met een 52-36. Die 36 was op het vlak soms net iets te klein maar de overgang naar de 52 dan soms te groot. Als ik alleen rij, is die 36 echter wel een zeer leuk verzet om mee rond te rijden. Met de vervanging van een 52 naar een 50 hoop ik dit dus opgelost te hebben. Als cassette zei ik tegen de FM dat ik groter wilde gaan dan de 28 die Sram altijd aanbiedt. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb nu een lange derailleurkooi achteraan die me toelaat om zonder problemen het tandwiel met 32 kransjes op te gebruiken. Een afstelling waarbij ik nu op zo goed als alle terrein mee op weg kan. En dit gezegd zijnde, de foto’s!!

Het TT-stuur werd wat ingekort om niet te ver naar achter uit te steken. Indien er nog wat over is, zal de FM dit verder inkorten tot het perfect is. Hierdoor ziet het er alvast “netter” uit. De drankhouders steken nu iets te fel af met het witte accent. Ik zal kijken om deze eventueel nog naar volledig zwart te krijgen of misschien ook een rood accent. Laat me gerust suggesties na als je iets passend kent. Hieronder zijn wat close-up foto’s gepost. Je zal zien dat de FM het TT-stuur van extra steuntjes heeft voorzien omdat dit volgens hem vroeg of laat toch naar beneden zakt en dit vrij ambetant kan zijn als je dit tegenkomt al rijdend. Hij heeft dit prachtig afgewerkt. Bij Shimano is er ook meer ruimte tussen de band en de rem waardoor ik nu zelfs een 28mm band zal kunnen opleggen. Nu nog een mooie naam verzinnen voor mijn fiets en deze toevoegen in Strava. Donderdag testrit!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *