Vlaanderen Fietsroute

Vlaanderen Fietsroute

Na enkele fietsavonturen met Jonathan groeide bij Jonathan het idee om eens een meerdaagse fietstrip te doen zonder externe ondersteuning te doen. Dat wil zeggen dat je dus zelfstandig overal naartoe fietst en er geen volgwagen of iets dergelijks. Zijn oog viel op Vlaanderen Fietsroute. Een fietsroute die doorheen gans Vlaanderen loopt en bestaat uit de enkele lange fietsroutes die bepijld zijn. De LF-routes. Vier van deze routes vormen de Vlaanderen Fietsroute. Een route die Jonathan dus wou rijden en waar ik hem mocht vergezellen met mijn aangenaam gezelschap ;-). Of was het nu om hem uit de wind te zetten?

De volledige route betreft meer dan 800 kilometer. Het opzet van dit fietsavontuur was om de route in 3 dagen te doen. De eerste dag legden we de grootste afstand af. Op 10 juli om 05u waren we klaar voor vertrek. Net voor het ochtendgloren vertrokken we vanuit Kortrijk. De eerste dag zou ons richting de Franse grens brengen om zo door te rijden naar de kust. Vanaf de kust terug landinwaarts rijden over Brugge, doorheen Gent en eindigen in Hingene (nabij Temse).

Omdat het een toeristische route betreft, passeerden we enkele bekende monumenten zoals de Menenpoort te Ieper en de Ijzertoren te Diksmuide. Een poging werd gedaan om onze artistieke kant boven te halen en deze mooi te kadreren op digitaal fotopapier. Eenmaal in Diksmuide weken we even af van de route om ons tweede ontbijt van de dag te nemen. Wie deze blog al even volgt weet hoe belangrijk eten voor me is onderweg. En cola (nog steeds niet gesponsord). We werden in Diksmuide goed onthaald bij De Brooderie.

Na onze stop was het tijd om richting de kust te trekken. We wisten dat de route een deel van de Noordzeeroute zouden volgen dus waren we verheugd om de zee nog eens te kunnen zien. Wat uiteindelijk een afknapper was. Als je de Noordzeeroute volgt, zie je helemaal de kust niet. Daarom weken we in Wenduine even af van de route om over de duinen te klimmen en toch de kust eens gezien te hebben. Even daarvoor hadden we in Koksijde al de hoogste duin van België gepasseerd namelijk “De Hoge Blekker”.

Ondertussen waren we al goed halverwege en zetten we koers naar Assebroek voor onze volgende eetstop. Ditmaal stopten we in Café Pistolet. Een adresje die ik al kende via een BRM die ik vorig jaar gereden had en dit als start en stopplaats had. We bestelden wat pistolets en cola’s. Ondertussen hadden we 220km op de teller en begonnen we stilaan aan onze laatste 100km van de dag.

Terug in het zadel stonden we al vlug in Gent. Deze passage bezorgde me op voorhand wel wat zorgen omdat ik Gent niet echt associeerde met een makkelijke doorgang voor fietsers. Groot was mijn verbazing toen ik zag dat door de invoering van vele fietsstraten de passage zeer vlot verliep. Ondertussen was de kaap van de laatste 100km al goed overschreden. Ons tempo zat nog altijd goed alhoewel we stilaan de vermoeidheid voelden opkomen. Onze volgende stop was normaal voorzien in Moerzeke maar een kilometer of 30 voor Moerzeke namen we al een kleine tussenstop om een colaatje te drinken en wat snoep te eten. (Lang leve krieken van Haribo!!). Na een korte stop zetten we verder en na een klein uurtje bereikte we onze voorlaatste stop van de dag. Tijd om nog iets te eten dus.

In ‘t Schuurken/ lastten we een langere pauze in. Onze eindhalte van de dag was (volgens ons) slechts minder dan 20km ver en we lagen iets voor op schema. Perfect dus. Wat aperitiefhapjes, een koud pintje, cola’s en een grote spaghetti om de dag stilaan te eindigen. En danhop, terug de fiets op voor de laatste kilometers.

Tot dan verliep de dag eigenlijk perfect tot we even later aan de overkant van de Schelde dienden te geraken. Het was ondertussen 20u30 en…. de veerboten varen niet meer na 20u. Even paniek in de gelederen. We hadden namelijk in al die tijd dat we langs de Schelde reden nog geen enkele brug gezien. En als we even keken op de kaart zagen we ook niet onmiddellijk een brug. Na wat zoeken op de kaart bleek de enigste optie rijden tot in Temse om zo de Verbrande Brug over te steken. Dit zorgde voor wat enkele kilometers extra op de teller. Nog even de motor op gang trekken en uiteindelijk arriveerden we goed in Hingene. Via Vrienden op de fiets had Jonathan logement gevonden voor ons. Het was ondertussen omstreeks 22u. Dag 1 was ten einde en we hadden 346km op de teller. We namen vlug een goeie douche. Ik waste mijn fietskleren eens goed uit onder de douche en hing deze te drogen in de kamer. Op naar dag 2.

Op dag 2 vertrokken we om 07u26. Ik had mijn reservekledij aangetrokken, voor zover ik deze meehad, om de rest te laten drogen. Ik had vergeten een vers truitje mee te nemen dus ik moest nog een half nat truitje aandoen want dit was natuurlijk niet gedroogd. Mijn kousen en ondertruitje drapeerde ik over mijn fiets waardoor deze ook dienst deed als droogrek.

Deze maal hadden we wel een veerboot. Een goeie tip van onze gastvrouw om eens de uren te bekijken van de veerboten zorgde dat we eigenlijk niet vroeger vertrokken. Deze varen in de vakantie namelijk pas uit vanaf 8u. Normaal gingen we vroeger vertrekken maar nu hadden we een uurtje langer geslapen. Wat eigenlijk best wel ok was. De route voor vandaag was een pak korter daar we op dag 1 al een flink deel van de route afgewerkt hadden. We trokken richting de Nederlandse grens om deze een flink stuk te volgen en dan uiteindelijk in Tongeren te eindigen. Deze dag bracht ons heel wat mooie jaagpaden met prachtige vergezichten langsheen beschermde overstromingsgebieden.

Eten deden we over de middag natuurlijk in De Pannekoekenboot!! Met cola

Eenmaal Bocholt voorbij reden we af en toe in Nederland en na een 173km reden we door het prachtige dorpje Thorn. Zeker een aanrader om eens te bezoeken!.

Onze volgende stop zou op 190km komen maar door de poeppijntjes en het feit dat we in 2 dagenal boven de 500km zaten, deed ons al stoppen op 180km in “De Sjeiven dörpel” te Maaseik. Hiervoor hadden we al eens een kleine stop langsheen een van de vele jaagpaden. Ik kan me eigenlijk zelfs niet meer herinneren waar precies. Enkel dat het onder een brug was met veel graffiti. Bij onze stop bestelden we wederom enkele cola’s en een hapje om de tanende moral een beetje op te krikken.

Nog 70km te gaan! We sprongen terug op ons ros en zetten koers naar onze volgende eetstop die slechts 30km verderop lag. Een frituur in Maasmechelen. Frietjes van de frituur dus als avondmaal!! En we hebben er van genoten! (Dit alles aangevuld met cola :P)

Nog 40km te gaan. We dachten dat de rit vlak zou blijven maar in de laatste 40km kregen we toch een pak hoogtemeters te verduren en dus een lastige finale vooraleer we eindelijk in Tongeren arriveerden. En alsof de duivel ermee gemoeid was kregen we weer wat pech te verduren. De vermoeidheid was groot en ik snakte naar een douche. Helaas was de gastvrouw niet thuis en konden we haar niet onmiddellijk bereiken. Afwachtenwas dus de boodschap. Ik had nog 2 brikjes drank in mijn zak zitten waar ik naar verlangde. Ik had immers best wel wat dorst. Helaas waren deze door het oprollen en volproppen van de zak lek en waren bijna al mijn reserve kleren nat. Hierdoor kreeg ik het toch mentaal even moeilijk en had ik er even geen zin meer in. Gelukkig arriveerde onze gastvrouw en ze stelde voor om onze vuile was vlug in de wasmachine te steken. We namen vlug een douche en staken al onze kleren in de wasmachine zodat we deze voor het slapen gaan nog konden buiten hangen om te drogen. Einde Dag 2 met net geen 250km op de teller.

Dag 3 begon op hetzelfde uur als Dag 2. Om 7u30 zaten we terug op de fiets na een lekker uitgebreid ontbijt voorzien door onze gastvrouw. We wisten op voorhand dat deze dag de zwaarste zou zijn met een pak hoogtemeters. Waarom we niet gekozen hadden om deze rit als eerste te doen, blijft nog steeds een groot mysterie. Dag 3 werd ook gekenmerkt door de talloze kilometers onverharde wegen. Deze waren vaak niet makkelijk om te bereiden en maakten het extra lastig. Langs de andere kant hebben we ongelooflijk mooie passages door bossen gereden en paden genomen die we anders nooit zouden genomen hebben. Deze dag werd ook gekenmerkt door vele stops onderweg om wat te rusten en natuurlijk ook opnieuw lekker eten. Zo aten we Chinees in Huldenberg,voorafgegaan door een prachtige passage doorheen het Meerdaalbos. En aten we lekkere mattentaarten in Geraardsbergen.

Helaas hebben we ook in een grote regenbui gezeten. Het regende zo hard dat schuilen onder de bomen geen optie was. Regenjasje aan en blijven fietsen. Door de regen zakte de temperatuur ook gevoelig en blijven stilstaan was ook gewoon te koud. Even op de tanden bijten en blijven gaan. Gelukkig klaarde het later op en brak de zon opnieuw door waardoor we zelfs weer volledig konden opdrogen. 250km en 2300hm later stonden we terug in Kortrijk. En om onze tocht af te sluiten besloten we eerst nog een paar goeie pinten erop te drinken!

Het was een zeer leuk avontuur en voor ons de eerste keer dat we 3 dagen gingen fietsen zonder externe ondersteuning. We hadden het onszelf wel ietsjes te lastig gemaakt door de lastigste rit als laatst te houden en eigenlijk ook om de volledige afstand in 3 dagen te willen doen. Uiteindelijk reden we 847km en 3420hm in 3 dagen. Wat toch best veel is. Maar het smaakte in ieder geval naar meer. Hieronder nog wat meer foto’s die de moeite zijn om te bekijken maar ik kon ze moeilijk allemaal tussen de tekst plakken.

 

4 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *