Nieuwe fiets

Nieuwe fiets

6 mei 2020 1 Door Krulsnor

Na lang twijfelen en na overleg met mijn vrouw werd er beslist om een nieuwe fiets aan te kopen. De nood aan een nieuwe fiets om naar het werk te fietsen was groot. Aan mijn oude fiets beginnen er steeds meer kosten te komen en het leek me niet meer opportuun om er veel geld aan te besteden om deze keer op keer te herstellen. En dus begint de zoektocht naar een nieuwe fiets.

Sowieso heb ik enkele eisen voor een fiets waar ik quasi dagelijks mee zal rijden om naar het werk te gaan. Deze moet sportief zijn. De geometrie van de kader moet dus dicht aanleunen bij een koersfiets. Bovendien moeten de wielen op een eenvoudige manier uitgehaald kunnen worden. Dit om platte banden te kunnen vervangen. En er moeten toch wat versnellingen opzitten. De groepset moet zeker niet superduur zijn maar wel degelijk. Er moet een bagagerek op kunnen want ik draag niet graag een rugzak op mijn rug. En degelijke spatborden moeten er ook op gemonteerd kunnen worden. Met al deze eisen samen zit je al direct aan een behoorlijk prijskaartje. En toen kreeg ik een idee.

Waarom geen gravelfiets? Een fiets die aan alle eisen voldoet. En waar ik bovendien nog buiten het woon-werkverkeer plezier aan kan beleven. Weliswaar met een beetje sleutelwerk. Dat je rondrijdt op je gravelfiets met spatborden, tot daar aan toe. Maar een bagagerek is er toch wat over en niet nodig. Dus de zoektocht naar een fiets waar je een bagagerek op kan monteren op de kader zelf maar ook makkelijk kan demonteren als ik een gewone rit wil doen. En als je toch offroad gaat, moeten er toch hydraulische remmen opzitten ook.

Na lang zoeken kwam ik uit bij het fietsmerk Sonder. En meer bepaald de aluminium gravelfiets Camino afgemonteerd met de Sram groepset Apex 1 met natuurlijk hydraulische remmen. De technische redenen waarom ik uiteindelijk voor deze koos is omdat het kader is voorzien van talloze bevestigingspunten voor rekjes en spatborden en heeft plaats voor een 3de bidonhouder. Daarnaast wou ik zover mogelijk weg gaan van mijn koersfiets zodat ik echt op een compleet ander terrein kan rijden. Vandaar ook de keuze voor de 1x groepset. Een geheel andere reden is ook omdat ik graag eens speciaal doe en met een merk rijden die je niet vaak ziet in een kleur die opvalt doch bloedmooi is helpt ook wel een handje in de keuze.

Helaas start mijn avontuur met de nieuwe fiets een beetje in mineur. Wegens de coronacrisis kregen ze bij Alpkit (het moederbedrijf van Sonder) niet alle onderdelen binnen. #firstworldproblems enzo. Maar een echt probleem is dat de derailleur beschadigd is. Deze staat behoorlijk scheef. Hierdoor kan ik niet makkelijk schakelen. Natuurlijk heb ik de firma onmiddellijk gecontacteerd en ik zie nog wat er daar uit de bus valt. De derailleur zelf ziet er in orde uit maar de kooi lijkt getorst te zijn. Je kan dit mooi op de foto zien. Nu, dit houdt me in ieder geval niet tegen om er toch mee te rijden. Jammer genoeg kan ik hierdoor niet mijn allerkleinste verzet nemen en niet alle versnellingen kan ik nemen omdat de ketting overslaat.

Nadat ik de versnellingen achteraan toch een beetje geregeld waren zodat ik er mee kon rijden, deed ik natuurlijk een eerste testrit. De eerste rit was toch behoorlijk wennen. De dikke banden voelen compleet anders aan qua rijgevoel en doordat ik korter en rechter zit op de fiets, is een bocht nemen behoorlijk anders dan met mijn koersfiets. Dit wordt dus even wennen. Voor de rest is deze fiets Fun on Wheels. Ik kon maar een kor ritje maken op maandag maar er stond een grotere test gepland.

Zoals ik eerder zei wordt dit dus mijn nieuwe woon-werkfiets. Hier horen dus spatborden en een bagagerek bij. Dit was dus ook mijn eerste werk op dinsdagochtend aangezien ik in de namiddag moest werken. Er kroop toch behoorlijk wat werk in om alles voor de eerste keer te monteren. De spatborden dienden nog grotendeels in elkaar gezet te worden en alles op goeie afstand uitgemeten te worden. Zelfde met het bagagerek. Ik heb er toch enkele uren tijd aan verspeeld.

Uiteindelijk alles er deftig op kunnen monteren en alles vast aan de kader. Weinig gewiebel dus met straps op buizen die maar half pakken o.i.d. maar solide spatborden met stangen die je op maat kan afstellen. Het bagagerek staat vast op de achterbrug en heeft nog 2 liggers bovenaan die onder de zadelpen ook aan de kader worden gemonteerd. Alles hangt dus goed vast en ik ben in staat om fietszakken op het rekje vast te klikken. Tijd voor de 2de test naar het werk. En gelukkig kan ik naar het werk grotendeels off-road rijden. Direct de spatborden en de bagagedrager testen dus. En ze hebben de test goed doorstaan. En ondertussen kon ik genieten van prachtige uitzichten langs de Leie. Dit maakt het fietsen naar het werk plots welweer een stuk plezanter. Zelfs de nacht hield me niet tegen om offroad naar huis te fietsen. Af en toe een pak moeilijker maar zoveel leuker. En met behulp van een goeie lamp raak je ook al ver.

En toen kwam er de eerste, echte test. Een ritje van 100km die ik kreeg van een collega. Hij raadde me dit ritje echt aan. Ik had er enkel vluchtig naar gekeken en hier en daar nog een stukje extra offroad in gestoken omdat ik dacht dat er niet veel off road in zat. Heb ik me daar in vergist….

Ik schat dat ongeveer 70% van de route geen asfalt is. Niet alles is “offroad”. Er zitten ook kleine wegeltjes die nauwelijks 1m breed zijn en bestaan uit lange betonnen tegels die meestal niet mooi op elkaar uitsluiten. Dit beschouw ik ook niet als asfalt of verhard. De rit heeft niet denderend veel hoogtemeters maar is door de vele stukken offroad zeker meer dan zwaar genoeg. Het leuke aan de rit was dat ik vaak parallel of in de buurt kwam van wegen die ik anders neem met de koersfiets. Maar omdat ik nu dwars door de velden ging, had ik plots compleet andere en vaak veel mooiere uitzichten. Het offroad rijden zorgt er ook voor dat je veel meer gefocust bent op het rijden en je bent veel meer bezig met de rit zelf en het kijken rondom je. Ander gezegd, het is een compleet nieuwe ervaring voor me. Nog geen 10km van mijn deur werd ik al verrast door mooie vergezichten en ik wist meteen dat dit een toprit zou worden.

En hoe reed de fiets zelf? Buiten de schakelproblemen heb ik me in ieder geval goed geamuseerd met de fiets. Met 42mm banden kan je echt al zwaar terrein aan en eigenlijk was 42mm hier totaal niet nodig. De wegeltjes liggen er enorm droog bij. Ik moet ook nog leren hoeveel druk ik dien te steken op mijn banden. Bij mijn eerste test reed ik met ca 2bar rond. Ik dacht lager te kunnen gaan en loste mijn banden nog een stuk. Dit was niet zo een goed idee. Achteraan reed ik op af en toe tegen de velg en op asfalt was het een glibberig gevoel in de bochten. Het voorwiel was geen probleem maar achteraan zal ik dus wel iets meer bar moeten steken. Zaterdag rij ik de rit opnieuw maar deze keer met andere banden. 37mm dik en minder profiel. Ik ben benieuwd hoe dat zal aanvoelen. En na de rit moet er natuurlijk gerecupereerd worden in stijl!